Niçin şiir yazıyorsunuz?

A. TÜYLÜOĞLU: Niçin şiir yazıyorsunuz?

H. VAROL: Şimdi “ yaşadığımın farkına varmak için.” yazıyorum, derim Cahit Sıtkı gibi. Ama ilk şiir yazdığım yıllara dönecek olursam; iyiden ve güzelden yana tavır almak vardı ilk şiirlerimi yazdığım yıllarda. Yaşadığım ortamda, sınıfsal bir pencereden bakışla bulunduğumuz gerçekliği değiştirmek, kendi gereçlerimizle dünyayı değiştirme eylemine katılma ve katılmaya çağırmak vardı. O yıllarda şiir bizim türkümüzdü, kavgamıza yardımcıydı. İyi bir şiir, bir gerilla kadar bu değişimde yer alıyor ortak sesimiz oluyordu.

Bir de yaşadığım çevremi şiire katma isteği vardı bende, Toroslar’ın yaşantısını şiir kılma isteği. Oradan yeni sözcükler katma isteği. Şiir yaşantıdan beslendiğine göre, kendi yaşantımın bir kısmının şiirlerde olmadığını görmüştüm Yörük yaşantısının, ben yazayım bunu diye düşünüyordum.

Şimdilerde, şiiri; sözcükleri düzenleme ( istif etme), bir ahenk elde etme diye düşünüyorum. Şiir bir dil işidir, kendi araçlarıyla şiiri elde etme kurma işidir şairin görevi derim.  Bir yerde okumuştum: “Şiir anlamın bittiği yerde başlar,” diye. Arap edebiyatından Türkçeye geçen şiir, (/ş’ir/) sözcüğünün ‘hissetmek, sezmek, sezmeyle bilmek’ kavramından yararlanılarak anlatım bulduğunu söylersek, bu hissetme, duyma, duyurmayı önemsiyorum. Bunlar bizi şiirin kendi anlamına götürür. Şiir yaşantıdan beslenir, bunu biliyoruz, insanın derinlerindeki şeyleri çıkarabilme, şiiri güçlü kılar, okuyan onda kendini bulur; bu da şairin yeteneğiyle, dili kullanışıyla ilgilidir. 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hasan Varol ile Söyleşi Fatma ARAS

Hasan Varol ile söyleşi

Dağın Denizin ve güneşin Şairi Hasan Varol